Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασισμένο στη μέθοδο Montessori είναι μια καινοτόμος και διεθνώς αναγνωρισμένη μέθοδος εκπαίδευσης που αναπτύχθηκε από την Ιταλίδα παιδαγωγό Μαρία Μοντεσσόρι στις αρχές του 20ού αιώνα. Η μέθοδος Montessori εστιάζει στην αυτονομία του παιδιού, την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του μέσω πρακτικής εμπειρίας και την προσαρμογή του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στις ανάγκες του παιδιού.

Βασικές Αρχές της Montessori Εκπαίδευσης

  1. Αυτονομία και Αυτοκατευθυνόμενη Μάθηση

    • Τα παιδιά ενθαρρύνονται να επιλέγουν και να εργάζονται με δραστηριότητες που τα ενδιαφέρουν, αναπτύσσοντας την αυτοπειθαρχία και την ικανότητα αυτοδιεύθυνσης.

  2. Προσαρμοσμένο Περιβάλλον

    • Το εκπαιδευτικό περιβάλλον είναι σχεδιασμένο ώστε να είναι ελκυστικό, οργανωμένο και προσαρμοσμένο στο αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού, παρέχοντας τα κατάλληλα εργαλεία για μάθηση.

  3. Εκπαιδευτικά Υλικά Montessori

    • Χρήση ειδικά σχεδιασμένων υλικών που βοηθούν το παιδί να κατανοήσει αφηρημένες έννοιες μέσα από πρακτική εμπειρία. Τα υλικά αυτά καλύπτουν τομείς όπως μαθηματικά, γλώσσα, γεωγραφία, τέχνες και πρακτική ζωή.

  4. Ομαδοποίηση Παιδιών Διαφορετικών Ηλικιών

    • Σε μια τάξη, παιδιά διαφόρων ηλικιών (συνήθως με διαφορά τριών ετών) βρίσκονται μαζί, επιτρέποντας τη συνεργασία και την αλληλοβοήθεια μεταξύ των παιδιών.

  5. Σεβασμός προς το Παιδί

    • Η εκπαίδευση είναι προσαρμοσμένη στους ρυθμούς και τα ενδιαφέροντα κάθε παιδιού, με σεβασμό στις ατομικές διαφορές και την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης.

Δομή του Montessori Εκπαιδευτικού Προγράμματος

  1. Πρακτική Ζωή

    • Δραστηριότητες: Καθημερινές δραστηριότητες όπως το πλύσιμο πιάτων, το πότισμα των φυτών, και η προετοιμασία φαγητού.

    • Στόχοι: Ανάπτυξη αυτονομίας, συγκέντρωσης, και συντονισμού.

  2. Αισθητηριακή Εκπαίδευση

    • Δραστηριότητες: Χρήση υλικών που ενισχύουν την αίσθηση της αφής, της όρασης, της ακοής, και της οσμής, όπως τα σχήματα, τα χρώματα, οι ήχοι, και οι μυρωδιές.

    • Στόχοι: Ενίσχυση των αισθήσεων και της αντίληψης του περιβάλλοντος.

  3. Μαθηματικά

    • Δραστηριότητες: Χρήση υλικών όπως οι ράβδοι αριθμών, τα χρυσά σφαιρίδια, και οι πύργοι για την κατανόηση των αριθμών, της πρόσθεσης, της αφαίρεσης, και άλλων μαθηματικών εννοιών.

    • Στόχοι: Κατανόηση των μαθηματικών εννοιών μέσω της αφής και της πρακτικής εφαρμογής.

  4. Γλώσσα

    • Δραστηριότητες: Δραστηριότητες που περιλαμβάνουν την αναγνώριση γραμμάτων, τη γραφή και την ανάγνωση μέσω καρτών και κουτιών γραμμάτων, και τη χρήση των εκπαιδευτικών υλικών που εστιάζουν στην ανάπτυξη του λόγου.

    • Στόχοι: Ανάπτυξη του λεξιλογίου, της κατανόησης του γραπτού λόγου και της ικανότητας επικοινωνίας.

  5. Πολιτισμός και Τέχνες

    • Δραστηριότητες: Εξερεύνηση γεωγραφίας, ιστορίας, βιολογίας, μουσικής, και τέχνης μέσω των κατάλληλων υλικών και προγραμμάτων.

    • Στόχοι: Καλλιέργεια της πολιτιστικής ευαισθησίας και της δημιουργικότητας.

  6. Επιστήμη

    • Δραστηριότητες: Πρακτικά πειράματα, παρατήρηση της φύσης, και δραστηριότητες που ενισχύουν την επιστημονική σκέψη.

    • Στόχοι: Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της κατανόησης των φυσικών φαινομένων.

Πλεονεκτήματα της Montessori Εκπαίδευσης

  • Ενίσχυση της Αυτοπεποίθησης: Τα παιδιά μαθαίνουν να εμπιστεύονται τις ικανότητές τους και να αναπτύσσουν αυτοπεποίθηση μέσα από την επίλυση προβλημάτων και την επιτυχία σε δραστηριότητες που επιλέγουν μόνα τους.

  • Προσαρμοσμένη Μάθηση: Κάθε παιδί έχει την ελευθερία να προχωρά με το δικό του ρυθμό, αποφεύγοντας το άγχος και την πίεση.

  • Ανάπτυξη Ολοκληρωμένων Δεξιοτήτων: Τα παιδιά αναπτύσσουν όχι μόνο ακαδημαϊκές δεξιότητες, αλλά και κοινωνικές, συναισθηματικές, και πρακτικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τη ζωή.

  • Δια βίου Μάθηση: Η μέθοδος Montessori καλλιεργεί την αγάπη για τη μάθηση και την περιέργεια, χαρακτηριστικά που ακολουθούν τα παιδιά και στην ενήλικη ζωή τους.

Η Montessori εκπαίδευση προσφέρει ένα μοναδικό πλαίσιο όπου τα παιδιά μπορούν να αναπτυχθούν ως ολοκληρωμένα άτομα, με αυτοπεποίθηση, ανεξαρτησία και την ικανότητα να ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους με ενθουσιασμό και χαρά.

Διάρκεια: 2 ώρες

Συχνότητα: 2 φορές την εβδομάδα

Ηλικίες : παιδιά έως 4 ετών